Skip to Content

Vilkår og betingelser

For deg som kunde er det viktig å vite salgs- og leveringsbetingelsene (gjelder fra 01.06.2013)

VK DATA Salgs- og leveringsbetingelser
Gyldig fra 01.06.2013

§ 1. Applikasjon
      1.1) Disse vilkårene gjelder for alt samarbeid mellom VK DATA ApS (VK DATA) og Kunden, med mindre annet er avtalt med Kunden.

§ 2. Kommunikasjon
      2.1) All kommunikasjon med bindende vilkår mellom VK DATA og Kunden kan skje via brev eller e-post, med mindre annet er avtalt.

§ 3. Tilbud (by på)
    3.1) Alle tilbud fra VK DATA er gyldige i 14 dager fra datoen for tilbudet - tilbud kan imidlertid sendes inn med en annen frist, som vil fremgå av                tilbudet.

    3.2) Kunden kan akseptere et tilbud pr. e-post. For noen typer avtaler og lisenser krever VK DATA også en signatur på et fysisk dokument før en              endelig avtale inngås. 
 
§ 4. Konsulentassistanse
        4.1) Kunden er gjort oppmerksom på og godtar at alle henvendelser til VK DATA blir behandlet som en forespørsel om betalt assistanse, med                  mindre henvendelsen kan tilskrives en forhåndsbetalt tjeneste.

                4.1.1) Henvendelser som kun gjelder informasjon om priser eller forespørsler om tilbud som ikke krever analyser eller annen assistanse                               fra VK DATA, anses ikke som forespørsler om betalt assistanse.

          4.2) Hjelp til Kunden eller på et sted som Kunden har angitt avgjøres pr. startet time. Starttiden for assistansen er når konsulenten kjører                          hjemmefra og går inn døra, og sluttiden er når konsulenten er hjemme på kontoret.

          4.3) Hjelp via telefon, e-post eller via fjernforbindelse avgjøres pr. startet nabolaget. Starttid er når konsulenten starter oppgaven.
                  Sluttiden er når støtteoppgaven er fullført.

          4.4) Kjøring avgjøres pr. startet kilometer. Utgifter til broer, ferger, fly etc. refunderes av kunden.

§ 5 Priser og betaling
       5.1) Alle priser oppgitt av VK DATA er ekskl. MVA, klargjøring, installasjon, igangkjøring og levering.

       5.2) Betaling må skje 8 dager etter fakturadato, med mindre annet er oppgitt i Kundens faktura, eller med mindre VK DATA krever                                       forskuddsbetaling.

       5.3) Skulle VK DATA levere produkter kjøpt fra en tredjepart (maskinvare / programvare), blir disse produktene fakturert ved levering til Kunden                 eller VK DATA.

       5.4) Klippkort og serviceavtaler faktureres og betales av kunden på forhånd før bruk.

       5.5) Kunden må betale full betaling til VK DATA, selv om en levering er utsatt på grunn av kundens forhold.

       5.6) VK DATA beregner et påminnelsesgebyr på DKK 100, - ekskl. MVA pr. rykker.

       5.7) Ved forsinket betaling beregner VK DATA en standardrente på 2% p.a. pr. startet måned.

       5.8) Hvis Kunden har forfalt ubetalte regninger, har VK DATA rett til å stanse enhver levering av tilleggsprodukter og tjenester til
                Kunden av noe slag inntil full betaling er utført. VK DATA har også rett til å koble fra hele Kundens hosting / nettsted til full
                betaling er utført.

    5.9) VK DATA beholder eiendomsretten til de solgte varene til full kjøpesum er betalt.

    5.10) Ved manglende betaling har VK DATA rett til å si opp inngåtte support- / serviceavtaler eller andre avtaler helt eller delvis og kreve                              erstatning for alle tap.

§ 6. Dokumentasjon
        6.1) Hvis Kunden har et abonnement, en serviceavtale eller et kuttkort med VK DATA, kan Kunden få tilsendt påloggingsinformasjon av
                VK DATA.

        6.2) VK DATA oppretter kun en dokumentasjon som består av en rekke installasjonsinformasjon for Kunden, som VK DATA kommer i                                besittelse av som et resultat av utført rådgivning for Kunden.

                6.2.1) Installasjonsinformasjonen opprettholdes bare hvis endringer oppstår som et resultat av konsulentoppgaver utført av VK DATA.

                 6.2.2) Hvis Kunden faktisk ønsker dokumentasjon av Kundens IT-miljø / system eller brukerveiledninger for Kundens IT-miljø / systemer,                              gjøres dette etter egen avtale og betaling. Det samme gjelder vedlikehold av allerede utarbeidet dokumentasjon / brukerhåndbok.

§ 7. Installasjon og oppsett
        7.1) VK DATA avgjør om forberedelse skjer hos kunden eller hos VK DATA.

       7.2) Når Kunden og VK DATA har avtalt når installasjon og oppsett skal skje, må Kunden, muligens i samarbeid med VK DATA, sørge for at                       følgende i det minste er forberedt på avtalt dato:

                7.2.1) Nødvendig strøm; inkludert sterk strøm med jording og nødvendige strømkabler dirigert til arbeidsstasjoner.

                7.2.2) Tilstrekkelig internettforbindelse og nødvendig og tilstrekkelig nettverkskabler med alle nødvendige nettverksuttak og tilstrekkelig                                kapasitet.

                 7.2.3) Serverrom / skriverom eller annet rom / sted som oppfyller kravene til plassering av IT-utstyr, inkludert med nødvendig kjøling og                                støvfrihet.

                 7.2.4) Sim-kort og alle nødvendige koder hvis du arbeider med mobile enheter.

                 7.3.5) Tilstedeværelse av ansatte og datamaskiner / mobile enheter som er nødvendige for å utføre den bestilte oppgaven.

                 7.2.6) Alle nødvendige pålogginger for alle interne og eksterne IT-systemer.

                  7.2.7) Gyldige lisensnøkler for all programvare som skal installeres / oppdateres.

         7.3) VK DATA har rett til å fakturere all ekstra tid, som brukes som et resultat av Kundens manglende oppfyllelse av ovennevnte, med mindre                   Kunden har overlatt alle eller noen av oppgavene til VK DATA for en separat betaling.

         7.4) Kunden er ansvarlig for å avhende all emballasje fra den leverte maskinvaren / programvaren, med mindre Kunden har overlatt denne                        oppgaven til VK DATA ved separat betaling.

         7.5) Hvis VK DATA har gitt råd om dimensjonering og / eller valg av utstyr og programvare, og slik rådgivning er basert på Kundens tidligere                     informasjon om kapasitet, planlagt bruk, etc., jf. Kundens skriftlige kravspesifikasjon, så har Kunden fullt ansvar for både                                               fullstendigheten og nøyaktigheten av informasjonen som er gitt, og er ansvarlig for alle konsekvenser av manglende nøyaktighet /                             fullstendighet.

          7.6) Når installasjonen og oppsettet er fullført, må kunden lagre alle lisenssertifikater, originale datamedia og andre ting som gjør det mulig                      for kunden å gjenopprette det installerte, med mindre det er avtalt at VK DATA håndterer disse oppgavene.

§ 8. Utklippstavle
        8.1) Klippkort faktureres ved opprettelsen.

        8.2) Alle konsulenttjenester levert av VK DATA, jf. Disse vilkårene, kan betales med et kuttkort, og vil bli trukket av VK DATA på kuttkortet, med                  mindre assistansen er dekket av en annen avtale; f.eks. eksterne konsulenter.

        8.3) Alle klippekort utløper 24 måneder etter fakturadato.

        8.4) Klippkort kan ikke overføres og / eller refunderes.

        8.5) Kunden kan når som helst be om informasjon om statusen på klippekortet.


§ 9. Abonnementer
        9.1) VK DATA selger en rekke produkter og tjenester som ervervet gjennom et abonnement. Dette kan være programvare med en årlig lisens,                  domenenavn, hosting (drift) og andre produkter med jevnlig betaling.

        9.2) Kunden gjøres oppmerksom på og godtar at det er inngått avtale om kjøp av abonnement når faktura for VK DATA er oppgitt; f.eks. pr. 1                    år eller pr. fjerdedel.

        9.3) Fornyelse av abonnementene skjer automatisk dersom Kunden ikke har sagt opp abonnementet skriftlig senest 1 måned før utløpet av                    perioden som er oppgitt på fakturaen. Med mindre annet er avtalt med Kunden, gjelder dette.

        9.4) Enkelte abonnementer telles med jevne mellomrom og faktureres basert på den nye tellingen.

        9.5) VK DATA kan uten varsel øke prisene på abonnement med samme prisøkning som VK DATAs leverandører har økt prisen med.                                    Ytterligere prisøkninger må varsles til Kunden innen utløpet av en periode.

        9.6) Hvis Kunden velger å ikke forlenge et abonnement, eller hvis abonnementet er stengt, er Kunden ansvarlig for forverringen av Kundens                      sikkerhet / driftssituasjon som avslutning av et abonnement kan medføre.

        9.7) Hvis abonnementet inkluderer retten til å lagre data / sikkerhetskopidata, er Kunden ansvarlig for at data blir lest opp før abonnementet                     utløper, med mindre det er avtalt at VK DATA håndterer denne oppgaven.

        9.8) VK DATA kan stenge et pågående abonnement hvis Kunden ikke har betalt for abonnementet i tide. Nedleggelse fritar ikke kunden fra å                    betale for abonnementet. Enhver gjenoppretting av et abonnement etter nedleggelse vil skje på nye vilkår.

§ 10. Hosting/Cloud
          10.1) Hvis VK DATA forplikter seg til å være vert for (betjene) hele eller deler av Kundens IT-miljø, inkludert nettsteder, gjelder følgende                                   betingelser:

                      10.1.1) All hosting foregår hos en underleverandør valgt av VK DATA.

                      10.1.2) For all hosting gjelder VK DATAs underleverandørbetingelser, som kan gis på forespørsel.

                      10.1.3) Kunden er klar over at tilgang til Kundens IT-miljø / nettsted kan bli avbrutt som et resultat av forebyggende vedlikehold eller                                         som et resultat av forhold utenfor VK DATAs kontroll.

                      10.1.4) VK DATA kan ikke holdes ansvarlig for manglende tilgjengelighet, noe som skyldes forhold utenfor VK DATAs kontroll /                                                  forhold med underleverandøren, som i henhold til vanlige vilkår for hostingtjenester ikke kan gjøres gjeldende mot                                                          leverandøren.

                      10.1.5) Kunden blir gjort oppmerksom på og godtar at mangel på sikkerhetskopi i nedetid ikke er VK DATAs ansvar.

               10.2) Kunden er gjort oppmerksom på at hvis Kunden bruker krypteringsnøkler, kan de IKKE gjenopprettes hvis Kunden mister dem. VK                                DATA kan derfor ikke holdes ansvarlig for tap av data på grunn av tap av kundens krypteringsnøkkel.

§ 11. Serviceavtale
          11.1) Kunden har inngått en serviceavtale med VK DATA, hvis det er inngått en kontrakt for dette.

          11.2) En serviceavtale med VK DATA inkluderer antall periodiske besøk / elektroniske inspeksjoner som fremgår av Kundens kontrakt og                            faktura.

          11.3) VK DATA tar initiativ til å gjennomføre servicebesøk og avtaler tiden med Kunden. Intervallene for serviceavtalen er avtalt med Kunden                       ved starten av serviceavtalen.

          11.4) Før hvert servicebesøk / elektronisk inspeksjon, må kunden sørge for at VK DATA har full tilgang til kundens IT-miljø, inkludert                                      datamaskiner / mobile enheter som skal inngå i servicebesøket.

          11.5) Med mindre kunden uttrykkelig ber om at tiden ikke skal brukes til dette, vil VK DATAs konsulent alltid gjennomgå den aktuelle                                    tjenesten under et servicebesøk:
                              • Servere og presentere datamaskiner nedenfor for å se om programvaren deres levert av VK DATA er tilstrekkelig oppdatert.
                              • Kundens sikkerhetskopiløsning inkludert gjenopprettingsrutiner.
                              • Om kundens standardprogramvare er oppdatert.
                              • Systemlogg fra kundens servere.
                               • Kundens IT-dokumentasjon.

           11.6) En serviceavtale med VK DATA kan også brukes til f.eks. ad hoc-støtte, undervisning og forretningsutvikling gjennom IT. Et                                            servicebesøk kan, hvis Kunden ønsker det, avsluttes med en muntlig anbefaling av hva Kunden burde ha forbedret eller undersøkt                              nærmere.

                      11.6.1) Hvis Kunden ønsker ytterligere arbeid som et resultat av et servicebesøk, gjøres dette mot en separat betaling.

            11.7) En tjenesteavtale kan sies opp av begge parter med minst en måneds skriftlig varsel til slutten av en abonnementsperiode.

            11.8) Transport til og fra kunden, etter serviceavtaler, beregnes som nevnt i § 4.

            11.9) Hvis VK DATA forgjeves for et avtalt servicebesøk, har VK DATA rett til å betrakte servicebesøket som fullført.

            11.10) For å oppfylle serviceavtalen kan VK DATA installere tilleggsverktøy på Kundens datamaskiner og mobile enheter, inkludert verktøy                          som får informasjon om konfigurasjon og bruk og rapporterer disse til VK DATA.

§ 12. Utviklingsoppgave
          12.1) Hvis VK DATA påtar seg en utviklingsoppgave, vil kunden bare ha rett til å bruke det som er utviklet; inkludert copyright i den grad VK                          DATA kan overføre rettighetene.

          12.2) Hvis VK DATA forbereder design eller oppsett av nettsteder, mottar Kunden også de fulle bruksrettighetene i den grad VK DATA kan                             overføre rettighetene.

           12.3) Uavhengig av ovennevnte overføring av rettigheter har VK DATA alltid rett til å gjenbruke det som er utviklet.


§ 13. Levering - omfang, tid og sted
          13.1) VK DATA må levere maskinvaren og programvaren som bestilles av kunden på bestillingsbekreftelsen godkjent av kunden. Hvis                                  Kunden ikke har spesifisert presise spesifikasjoner f.eks. når det gjelder merke eller modellnummer, har VK DATA frihet til å velge                                merke.

          13.2) VK DATA velger om levering skal skje til VK DATA eller direkte til Kunden.

          13.3) Levering til Kunden skjer som følger: For maskinvare:

                     • Hvis maskinvaren leveres til VK DATA, har levering skjedd når VK DATA har mottatt maskinvaren og sørget for at den medfølgende                              maskinvaren er riktig.

                     • Hvis maskinvaren leveres direkte til Kunden, har levering funnet sted når maskinvaren sendes til Kunden av VK DATA eller en                                        tredjepart.

                    For software:
                            • Levering skjer når programvaren er installert på maskinvare som tilhører kunden, eller som skal brukes av kunden.

                    Konsulentassistanse:
                            • Konsulentbistand ytes når Kunden har fått tilgang til å gjøre seg kjent med resultatet, hvis dette er avtalt, eller når                                                             konsulentbistanden er fullført.

             13.4) VK DATA har rett til å utsette leveringstiden dersom VK DATAs underleverandører utsetter leveringstiden. VK DATA prøver alltid å                                levere i tide.

             13.5) Ved forsinkelse kan ikke kunden få erstatning eller kansellere kjøpet.

             13.6) VK DATA kan kreve frakt-, leverings- og / eller håndteringsgebyr, inkludert fakturering gjennom frakt-, leverings- og                                                           håndteringskostnader fakturert av tredjepart.


§ 14. Klager / feil
          14.1) Kunden må umiddelbart og uten forsinkelse klage til VK DATA om feil eller forsinkelser. Når Kunden mottar maskinvare / programvare,                       må Kunden så snart som mulig etter mottak undersøke maskinvaren og / eller programvaren og sørge for at den oppfyller                                           spesifikasjonene som er avtalt med VK DATA.

          14.2) Hvis Kunden har kjøpt eller mottatt fabrikkgarantier, gjelder vilkårene for varsel om krav under garantien som en rettidig klage.

          14.3) For oppsett / klargjøring må Kunden innen fem virkedager etter bruk av maskinvaren, klage hvis Kunden ikke godtar at maskinvaren er                      satt opp / klargjort riktig.

                    14.3.1) I tilfelle klage, vil det være fornuftig at Kunden har beholdt originalemballasjen intakt for bruk i noen Shipping.

           14.4) Enhver klage må angi hva som er galt med VK DATAs levering og hva kunden vil at VK DATA skal gjøre.

            14.5) VK DATA varsler deretter Kunden om klagen kan innfris. VK DATA har fritt valg mellom å utføre erstatning, reparasjon eller å gi                                    Kunden  en proporsjonal reduksjon i prisen.

                      14.5.1) Utskifting / reparasjon må skje innen rimelig tid, og så snart det er praktisk mulig for VK DATA.

§ 15. VK DATAs ansvar og begrensninger i ansvar
          15.1) VK DATA er erstatningsansvarlig i samsvar med de generelle reglene i dansk lov for skader som følge av handlinger eller unnlatelser                          forårsaket av VK DATA eller parter som VK DATA er ansvarlig for; inkludert VK DATAs leverandører med begrensningene listet opp                              nedenfor:

                    • VK DATA er ikke ansvarlig for tap påført som et resultat av forstyrrelser, forstyrrelser eller endringer i offentlige nett, strømnett og /                             eller tjenester i forbindelse med tiltak som anses nødvendige av tekniske, vedlikeholds- og driftsmessige årsaker eller pålagt av                                   myndighetene; med mindre VK DATA har forsømt å begrense ulempene ved dette.

                    • VK DATA er ikke ansvarlig for Kundens indirekte tap. Inkludert, men ikke begrenset til, tapt fortjeneste; produksjonstap; tap på grunn                           av at kunden ikke kan bruke en tjeneste fra VK DATA som levert av kunden; tap som følge av avtale med tredjepart bortfaller,                                       mislighold og lignende. VK DATA er ikke ansvarlig for skader som følge av endring av innholdet i data mottatt eller sendt fra kunden,                           som skyldes overføringsfeil.

                    • VK DATA er ikke ansvarlig for tap på grunn av uønsket eller uønsket overføring av data til Kunden eller som et resultat av Kundens tap                         av personopplysninger eller installert programvare.

                    • VK DATA er ikke ansvarlig for tap på grunn av uautorisert tilgang til kundens data og / eller systemer.

                    • VK DATA kan ikke holdes ansvarlig for Kundens brudd på dansk lov eller brudd på tredjeparts rettigheter i forbindelse med lagring av                          data for Kunden.

                   • Uavhengig av årsaken til skaden / tapet, kan VK DATAs ansvar, med unntak av tap forårsaket av forsettlig / grov uaktsomhet fra VK                            DATAs ansatte eller underleverandører, imidlertid aldri overstige et beløp som tilsvarer Kundens løpende innbetalinger til VK DATA de                          siste 6 månedene før skadetiden.

             15.2) Kompensasjon for kjøp av maskinvare / programvare er begrenset til prisen på det aktuelle produktet.

§ 16. Force Majeure
          16.1) VK DATA kan ikke holdes økonomisk eller teknisk ansvarlig når følgende omstendigheter inntreffer etter avtaleinngåelsen og forhindrer                      eller forsinker oppfyllelsen av avtalen: Omstendigheter som VK DATA ikke kjente eller burde ha kjent eller tatt i betraktning da avtalen                          ble inngått og som VK DATA ikke har noen innflytelse på.

                    Inkludert, men ikke begrenset til, arbeidskonflikt, streik, lock-outs, voldelig, uvanlig eller sjelden vær, strømbrudd, leveringsvansker eller                      plutselig sykdom eller død som resulterer i uventet fravær, brann, krig, rekvisisjon, beslaglegging, regjeringsregler, valuta restriksjoner,                        opptøyer, uro, mangel på transportmiddel, mangel på energiforsyning, generell mangel på varer, mangler eller forsinkelser fra                                        underleverandører som skyldes noen av omstendighetene eller omstendighetene nevnt i denne seksjonen generelt.

         16.2) Hvis oppfyllelsen av en avtale som et resultat av ovenstående utsettes med mer enn seks måneder, kan begge parter si opp avtalen                            med fjorten dagers skriftlig varsel.

§ 17. Billettsalg
          En bindende kjøpsavtale er bare inngått mellom arrangøren og innehaveren av billetten ("deg / deg") når VK DATA har registrert din                              registrering og mottatt betaling, og du har mottatt en ordrekvittering.

          17.1 I forbindelse med kjøp på vkdata.dk kan du velge å lagre betalingskortinformasjonen din til bruk i fremtidige kjøp. Av sikkerhetsgrunner                     må du imidlertid oppgi den tresifrede sikkerhetskoden hver gang du foretar et kjøp.

                   Betalingskortinformasjonen din lagres sikkert og vil ikke brukes til annet enn å kjøpe på vkdata.dk. Du kan når som helst tilbakekalle                           samtykke til at betalingskortinformasjonen din blir lagret, enten i forbindelse med fremtidige kjøp eller ved å kontakte sales@vkdata.dk.

         17.2 Alle priser inkluderer moms, avgifter og billettgebyrer, men eksklusive leveringskostnader og andre avgifter. Disse kostnadene vises                            separat og som en del av det totale beløpet i løpet av ordrestrømmen før betalingen er fullført.
                  
                  master cardvisa  Du kan betale for billettene dine med VISA og MasterCard. All kommunikasjon mellom deg og VK DATA er kryptert.

                  Hvis du betaler med MasterCard eller VISA, blir betalingen håndtert av vår partner Bambora.

          17.3 Et arrangement blir avlyst hvis arrangementet ikke gjennomføres i det hele tatt. Endringer i lokasjonen, delvis gjennomføring av                                   arrangementet, etc. er dermed ikke en avbestilling, og pengene refunderes normalt ikke.

          17.4 Kjøpte billetter refunderes bare i tilfelle avbestilling. Det er den enkelte arrangøren som, som din kontraktspart, er ansvarlig for å                                   tilbakebetale kjøpesummen ved kansellering. Selve refusjonen utføres av VK DATA på vegne av og etter instruksjoner fra arrangøren.                         Refusjonen gjøres til betalingskortet som ble brukt til å kjøpe billettene.

                   Som mellomledd er ikke VK DATA ansvarlig overfor deg for ditt tap som følge av arrangørens suspensjon av betalinger, konkurs,                                  kansellering av arrangementet eller som et resultat av andre mangler angående arrangementet. Du godtar herved å bli utestengt fra å                        gjøre slike krav mot VK DATA.

                    MERK! Billettgebyr, andre avgifter, avbestillingsforsikring og ev fraktkostnader betalt i forbindelse med billettkjøpet refunderes ikke ved                      kanselleringer / flyttinger.

                    Det er ingen angrerett for kjøp av billetter på VK DATA.

Reservasjon
VK DATA forbeholder seg retten til å kansellere utstedte billetter mot refusjon av billettprisen og gebyrene.

VK DATA forbeholder seg retten til å gjøre feil i prisinformasjon og for utsolgte hendelser.

VK DATA forbeholder seg retten til å endre setetildeling innen samme billettkategori, samt flytte til en annen kategori mot å betale deg en mulig prisforskjell.

VK DATA er kun ansvarlig for billettkjøperens eventuelle direkte tap, hvis ansvar er i samsvar med de generelle reglene i dansk lov. VK DATAs ansvar i slike tilfeller er begrenset til det betalte billettgebyret.